Taal is zeg maar niet ons ding!
Dat zei mijn moeder vroeger als ik weer een onvoldoende kreeg voor dictee. Ik las ook langzaam, verzon mijn eigen woorden, kon niet automatiseren, had moeite om mijn gedachten op papier te schrijven en mijn eigen handschrift was praktisch onleesbaar.
Maar als taal niet mijn ding was, hoe kon het dan dat ik alles wat los en vast zat wilde lezen, dat ik met tekst verklaren en meerkeuze nooit problemen had, dat ik een grote woordenschat had en mijn gedachten goed kon verwoorden en dat ik alles maar een keer hoefde te lezen en ik wist het?
Ok, zonder computer gaf het werkstukken schrijven bij geschiedenis grote problemen, soms ook vond ik teveel details interessant. Maar toch doorliep ik de studie redelijk makkelijk door mijn analyse kwaliteiten, een goed geheugen en het duidelijke overzicht. Ik studeerde af met een 8 gemiddeld. Ook al mijn andere opleidingen (en ik deed er nogal wat) gaven geen problemen.
Het stempel dyslexie
Tegenwoordig zeggen we, als taal niet je ding is, dat je dyslectisch bent. Weer een stempel waarmee anderen misschien goed uit de weg kunnen. Maar jijzelf? Het is belangrijk het stempel te nuanceren en na te gaan waar precies de problemen zitten. En als volgende stap dan na te gaan welke hulpmiddelen je nodig hebt.
Met de computer, heb ik met het schrijven veel minder problemen. Hoewel de schrijffouten ondanks de spellingchecker nog veelvuldig zijn is de stapel proppen naast mijn bureau verdwenen. Het structureren van de stukken gaat zeer gemakkelijk en daar begin ik nu dan ook mee.
Nu ik mij voor de studiekeuze en de studiebegeleiding meer verdiep in dyslexie en beelddenken herken ik zeer veel van de kenmerken en van de oplossingen. Er zijn dus meer mensen:
- Voor wie het herhalen niet zoveel zin heeft.
- Die liever eerst het overzicht hebben, dus top down benaderen.
- Eerst de structuur willen opzetten en die later pas beetje bij beetje invullen.
- Die creatief zijn in hun gedachten maar waarbij het soms even moet bezinken.
- Die meer onthouden in beelden en gehoor dan in woorden.
Etc.
Maar nog belangrijker is om in te gaan zien wat voor voordelen er zijn aan “dyslexie”.
Ik denk dat ik daarom:
- Originelere ideeën heb;
- In oplossingen denk;
- Meer intuïtie heb.
Want ook die kenmerken herkende ik uit de lijstjes.
Maar ook veel van de genoemde kenmerken in de literatuur herkende ik totaal niet. Dyslexie en of beelddenken zijn dus geen eenduidige stempels.
Hoe leer jij makkelijk?
Inzicht in hoe je functioneert, en waarom je dingen op een bepaalde manier aanpakt is verrijkend voor alles wat je doet. Zo zie ik bijvoorbeeld nog te vaak dat door eindeloos herhalen, en het opbreken van de stof in te kleine stukken het overzicht totaal ontbreekt en de interesse heel vlug wegzakt.
Als je leert/studeert is het met name zeer belangrijk te weten wat voor leerstijl je hebt. Dat jij ontdekt hoe jij het makkelijkste leert! Hoe je je de kennis het makkelijkste eigen maakt. Daaruit volgt natuurlijk niet alleen hoe je het beste kan studeren maar ook welke opleidingen en studies daar het beste op aansluiten.
Als je daar over eens met mij van gedachte wil wisselen, neem dan contact op.